tisdag 31 maj 2011

Morsdag

Eftersom jag detta året skulle missa morsdagmiddagen gjorde jag cupcakes i helgen som barnen och jag åkte ner till mamma med på förmiddagen. Jag gjorde hallon och även brownie, dom blev jättegoda båda två. Sen gjorde jag en mjölkchokladfrosting som jag spritsade uppe på. Jag fick även testa mina nya muffinsformar som jag fick av mina vänner när jag fyllde år.
Åvanpå lade jag några blommor i sp.

Brownie Cupcakes hittade jag här

120 gram mörk choklad
120 gram smör
250 gram socker
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
95 gram mjöl
1/4 tsk salt

Gör så här:
Smält chokladen och smöret i en kastrull. Ta av plattan och låt det svalna lite.
Rör ner socker, vaniljsocker istället, salt och ägg.
Rör tills det är ordentligt blandat.
Blanda sedan ner mjölet och klicka sedan ner smeten i muffinsformar. Ställ muffinsformarna i muffinsplåt för att hindra att de rinner ut. Det blir ca 10-12 st små.
Grädda mitt i ugnen i ca 170-175 grader, cirka 20 minuter.

Hallonkaka hittade jag i boken
Cupcakes, kakor och cheesecakes

125 gram rumsvarmt smör
0,5 tsk vaniljsocker
150 gram socker
2 ägg
185 gram mjöl
1,5 tsk bakpulver
0,75 dl mjölk
rosa karamellförg
2 msk hallonsylt

Gör såhär:
Sätt ugnen på 180 grader. Det blirca 6 stora eller 12 små muffins.
Vispa smör, vaniljsocker, socker och ägg med elvisp tills det är lätt och fluffigt. Rör i siktat mjäl, bakpulver och mjölk i två omgångar.
Dela upp smeten i två skålar, färga den ena rosa. Ta en sked av vadera och lägg i formaran. Lägg lite sylt i varje form och dra med en tandsticka fram och tillbaka i formarna för att få ett marmorerande mönster. Släta till ytan. Ställ in i ugnen, stora i 20 min och små i 30 min. Lägg dem på ett galler och låt svalna.

Mjölkchokladfrosting hittade jag här

200 g mjölkchoklad
200 g färskost
50 g mjukt smör
50 g florsocker

Gör såhär:
Smält chokladen. Vispa färskost, smör och florsocker till en slät kräm.
Tillsätt den avsvalnade chokladen, vispa fluffigt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar